supercar

5 superbiler, som aldrig gik i produktion

I tidernes løb er der blevet designet rigtig mange superbiler, men for nogle sluttede eventyret allerede før produktionen blev startet. I denne artikel har vi fundet 5 lækre superbiler, som aldrig blev til andet end en god ide.

#1 – Ford GT90

I 1990’erne var Ford klar på at vise bilindustrien, at også de kunne fremstille en af fremtidens superbiler, og et sådant vidunder blev da også både tegnet og fremstillet på Detroit Motor Show i 1995. Men der sluttede drømmen så også, for bilen nåede aldrig i produktion – til stor ærgrelse for verdens bilentusiaster. For denne fantastiske superbil var nemlig ikke endnu en funktionsløs udstillingsbil, men den kunne faktisk køre. Et sandt mesterværk fra de tidlige 1990’ere.

#2 – Ferrari Mythos

I 1989 planlagde Ferrari (Pininfarina), at de ville skabe en superbil, der kunne rumme den ellers særdeles problematiske V12-motor – og mens de sidste detaljer blev sat på plads, kiggede resten af verden nysgerrigt med for at finde ud af, om det nu også kunne lade sig gøre. For Pininfarina blev projektet en succes. Ferrari formåede det næsten umulige og skabte en bil, der kunne rumme den voldsomme V12-motor, og som havde 390 hk. Men Selvom projektet tiltrak både opmærksomhed og interesserede, sluttede eventyret alligevel brat, da bilens fremtid blev skrottet. Mythos forblev dermed en ”Myte”, og eftersigende blev der kun skabt en model, som Pininfarina har beholdt i sin private bilsamling.

#3 – Lamborghini Calá

I 1990’erne så det skidt ud for det ellers internationalt anerkendte bilmærke, Lamborghini. For selvom at selskabet vandt anerkendelse og opmærksomhed, så det til gengæld sort ud i bogholderiet, og den eneste superbil på producentens agenda for dette årti var Lamborghini Diablo. Derfor arrangerede indiske Megatech – det daværende moderselskab til Lamborghini – at Diablo skulle have en lillebror, nemlig Lamborghini Calá. Projektet kom dog aldrig længere end til show off, og den berygtede Calá blev derfor aldrig sat i produktion.

#4 – Audi Avus Quattro

På samme vilkår som med Ford GT90 var Audi også stålsat på at lave årtiets superbil i 1990’erne, og ideen var at lave en superbil at det lette metal, aluminium. Denne utrolige superbil var ikke bare smart, den var fantastisk, og til Tokyo Motor Show i 1991 blev det modtaget med forbløffelse, da den endelig blev fremvist. Med en V12-motor og 509 hk skabte den måbende ansigter, da publikum samtidig blev fremvist et design, der ikke synes at være komparative med denne mængde af motorkraft.

#5 – BMW Nazca C2

Tyske BMW havde også en nitte i 1990’erne, da de påbegyndte udfærdigelsen af superbilen, BMW Nazca C2. Denne fantastiske superbil skulle være BMW’s hidtil kraftigste konceptbil, men så langt kom den nu aldrig, og for designeren bag, som også havde stået bag Lamborghini Calá, måtte endnu en gang lade sig bøje, da det blev offentliggjort, at bilen aldrig ville blive sat i produktion. Den eneste model, der nogensinde blev fremstillet, er pt til salg til en lille million dollars.